Een handleiding voor het polijsten van je auto - RH Cleaning Products
Een auto mooi polijsten is een kunst op zich. Het doel van deze handleiding is om mensen die nog niet zo veel ervaring hebben met polijsten op weg te helpen. Maar ook als je een ervaren polijster bent, kun je wellicht handige tips uit deze handleiding halen. In dit artikel nemen we je stap voor stap mee langs elk stadium van het polijsten. Je krijgt algemeen advies en gerichte aanwijzingen. Daarbij proberen we alles zo helder mogelijk toe te lichten.Theoretische kennis is namelijk de eerste vereiste voor de beste resultaten bij het polijsten van je auto. Pas dan kun je gericht praktische ervaring opdoen en leren hoe je moet polijsten als een expert.
De inhoud van deze handleiding:
1. Waarom deze handleiding geschreven is
1.1 Het belang van het polijsten van je autolak
1.2 Goede instructies over polijsten ontbreken op het internet
1.3 RH Cleaning Products is een ervaringsdeskundige
2. Voor je begint met polijsten
2.1 Het verschil tussen poetsen en polijsten
2.2 Zorg voor goede verlichting
3. Maak je auto goed schoon voor je begint met polijsten
3.1 Spoel je auto goed af
3.2 Verwijder hardnekkig en vastzittend vuil
3.3 Reinig je auto grondig
3.4 Het drogen van de auto
4. Kleien met detailing clay
4.1 Het kiezen van de juiste detailing clay
4.2 De beste manier om te kleien
5. Inspectie om de juiste behandeling te bepalen
5.1 Lak met lichte beschadigingen en/of swirls
5.2 Lak met grovere beschadigingen en/of verwering
6. Gebruik specialistische producten als je gaat polijsten
6.1 Polijstmiddelen
6.2 Polijstpads
6.3 Polijstmachines
6.3.1 Roterende Polijstmachines
6.3.2 Excentrische Polijstmachines
7. Tijd om te beginnen met polijsten
7.1 Het aanbrengen van het polijstmiddel
7.2 De verschillende lagen autolak
7.3 Begin rustig en op een eenvoudige plek
7.4 Polijst secuur en werk niet gehaast
8. Bescherm de lak door een laag wax aan te brengen
Ter afsluiting
1. Waarom deze handleiding geschreven is
Bij RH Cleaning Products en RH Restyling vinden we het belangrijk dat elke auto goed verzorgd de weg op gaat. Dat houdt dus ook in dat de autolak zo nu en dan onder handen wordt genomen. Deze handleiding is samengesteld voor autoliefhebbers en professionals die interesse hebben in het polijsten van autolak.
1.1 Het belang van het polijsten van autolak
Polijsten kan verschillende redenen hebben. In het algemeen is het de bedoeling om de staat van je autolak te herstellen. Dat doe je omdat je auto beschadigd is geraakt of krassen heeft opgelopen. Maar ook wanneer je auto veel in de zon staat krijgt je autolak het flink te verduren.Verwering is daarom ook een belangrijke reden waarom mensen hun auto polijsten of laten polijsten. Daarbovenop zorgt een goede afwerking na een polijstbeurt voor langdurige bescherming. Hierdoor zal je auto er voor lange tijd netjes en goed verzorgd bijstaan.
1.2 Goede instructies over polijsten ontbreken op het internet
Het is ons opgevallen dat er eigenlijk geen goede handleidingen op het internet te vinden zijn over het polijsten van auto's. Op een aantal websites zijn wel goede tips te vinden, maar een complete beschrijving van de eerste tot de laatste stap ontbreekt. Het zou kunnen dat autogarages en schadeherstelbedrijven hun geheimen liever bewaren. Bij RH Cleaning Products vinden we het belangrijk dat iedereen voor zijn of haar auto kan zorgen. Dat is een van de belangrijkste redenen dat deze handleiding over het polijsten van je auto is geschreven.
1.3 De ervaring van RH Cleaning Products
RH Cleaning Products is een onderdeel van RH Restyling. Dat is een specialist in schadeherstel en polijsten die al sinds 2001 actief is. Je zou dus kunnen zeggen dat we ervaringsdeskundige zijn. Inmiddels beschikken we over twee vestigingen en zijn er al veel mensen blij gemaakt dankzij de deskundige aanpak van onze medewerkers. Al deze ervaring is samengevat in deze handleiding. Zodat jij gebruik kan maken van onze expertise en ook kan polijsten als een professional.
2. Voor je begint met polijsten
Het is geen goed idee om lukraak te beginnen met polijsten. Je moet voor jezelf een doel voor ogen hebben en zorgen dat je goed voorbereid bent.
2.1 Het verschil tussen poetsen en polijsten
Het is belangrijk om te weten wat het verschil tussen poetsen en polijsten is. Bij poetsen wordt alleen de toplaag van lak onderhanden genomen. Je zult daarmee de glans van de lak kunnen herstellen en kleine en oppervlakkige krasjes kunnen verwijderen. Met polijsten worden ook dieper gelegen lagen van de lak behandeld. Daardoor kun je alleen door te polijsten beschadigingen en diepe krassen verwijderen.
2.2 Zorg voor goede verlichting
Polijsten is een erg precies karwei. Het spreekt daarom voor zich dat je goed zicht moet hebben. Veel professionele polijsters geven de voorkeur aan wit licht van tl-buizen. Ook zijn bouwlampen erg geschikt om de juiste verlichting te krijgen, vooral de exemplaren met LED- of halogeenlampen. Het is daarbij wel aan te raden om er meerdere tegelijkertijd te gebruiken en deze van verschillende kanten en hoeken op de lak te laten schijnen. Daardoor heb je veel minder last van hinderlijke schaduwen die ontstaan wanneer je één felle lichtbron gebruikt. Als je de beschikking hebt over een daglichtlamp dan is dat ook zeker een goede optie. Daglicht zelf werkt uiteraard ook. Maar let er daarbij wel op dat je de auto niet direct in de zon hebt staan. Door het zonlicht drogen polijstmiddelen namelijk veel sneller. Dat kan resulteren in oneffen resultaten en je hebt zelf veel minder controle over het hele proces.Er zijn ook speciale, kleine zaklampen verkrijgbaar om details na te kijken. Hiermee kun je imperfecties en kleine swirls makkelijker ontdekken. Een andere optie is om de flashlight van je telefoon te gebruiken om de lak nader te inspecteren.
3. Maak je auto goed schoon voor je begint met polijsten
Voordat je begint met polijsten is het belangrijk dat je auto goed schoon is. Vuil op de lak kan namelijk leiden tot beschadigingen. Bij het schoonmaken van je auto geldt ook dat je dit nooit in direct zonlicht moet doen. Hierdoor droogt het water te snel en dat kan leiden tot vlekken die zeer moeilijk te verwijderen zijn. De voorbehandeling voor het polijsten bestaat in principe uit vier stappen. Dat zijn het afspoelen, het verwijderen van hardnekkig vuil, het wassen van je auto en een behandeling met detailing clay.
3.1 Spoel je auto goed af
Afspoelen is de eerste stap wanneer een auto gewassen moet worden. Hierbij begin je bovenaan, bij het dak van je auto. Het is verstandig om systematisch te werk te gaan zodat je zeker weet dat je elk stukje van de lak goed afgespoeld hebt. Je kunt hiervoor een gewone tuinslang met een spraykop gebruiken. Wanneer je de beschikking hebt over een hogedrukspuit dan is dit ook een goede optie. Let er wel opdat je niet te veel druk gebruikt. Professionele hogedrukreinigers geven namelijk zo veel kracht dat de lak beschadigd kan raken. Uiteraard kun je ook gewoon een paar emmers met water en een spons gebruiken om je auto of te spoelen. Gebruik dan altijd een schone spons waar geen vuilresten in zitten.
3.2 Verwijder hardnekkig en vastzittend vuil
Na het afspoelen is het tijd om hardnekkiger vuil van je auto af te halen. Hiervoor kun je het beste een professionele autoreiniger gebruiken. Op deze pagina kun je krachtige reinigingsmiddelen vinden. De lak van een auto is onderhevig aan allerlei factoren. Je kunt te maken hebben met hars, vogelpoep, teer, neerslag van uitlaatgassen, smeer en ander vuil. Bij RH Cleaning Products bieden we veel verschillende soorten reinigingsmiddelen aan. Deze zijn geschikt voor allerlei soorten vuil. Uiteraard zitten er ook allesreinigers tussen die de meest veelvoorkomende soorten vuil aan zullen pakken. De beste manier om je auto schoon te maken is om deze volledig in te sprayen met een krachtige reiniger. Deze middelen kun je het beste even in laten werken. Het is niet de bedoeling dat de reinigers helemaal opdrogen.
3.3 Reinig je auto grondig
Wanneer je het meest hardnekkige vuil hebt verwijderd is het tijd om de auto te wassen. Dat kun je het beste doen met een van de shampoos op deze pagina. Zorg ervoor dat je altijd een schone spons tot je beschikking hebt. Je kunt ook kiezen om gebruik te maken van een microvezeldoek of een microvezelhandschoen. Voor het wassen kun je het beste gebruik maken van twee emmers. In de eerste meng je shampoo met water, en in de andere emmer zit alleen water Dompel de spons onder in de eerste emmer voordat je de auto wast. Tussendoor kun je de spons schoonmaken en afspoelen in de tweede emmer. Hierdoor voorkom je dat je het vuil van je auto steeds weer in het schone water uitspoelt. Ook bij het wassen van je auto dien je altijd van boven naar beneden te werken.
3.4 Het drogen van de auto
Als je alles gewassen hebt dan is het verstandig om voor het polijsten de auto grondig te drogen. Ook dat doe je het beste met een microvezeldoek of een microvezelhandschoen. Gebruik daarvoor uiteraard wel een andere doek dan die je hebt gebruikt voor het schoonmaken. Het voordeel van microvezel is dat de kleine vezels enorm veel kunnen absorberen. Daardoor krijg je in een handomdraai je hele auto droog.
4. Kleien met detailing clay
Voor je begint met polijsten is het verstandig om de auto eerste met speciale detailing clay onder handen te nemen. Nadat je de autoschoon hebt gemaakt zal de lak namelijk ruw en stroef aanvoelen. Dat is zeker niet ideaal wanneer je gaat polijsten. De stroefheid van de lak wordt veroorzaakt door verontreiniging. Autolak krijgt behoorlijk wat te verduren en verschillende omgevingsfactoren tasten de lak aan. Verontreiniging kan bijvoorbeeld komen door neerslag, uitlaatgassen, hars en ander vuil. Door de lak met speciale klei te behandelen zorg je voor de perfecte voorbereiding op een polijstbeurt.
4.1 Het kiezen van de juiste detailing clay
In principe zijn er drie verschillende soorten detailing clay. Je hebt zachte, middel en grove klei. Deze worden ook wel light, medium en heavy detailing clay genoemd. De grove of heavy klei is het meest geschikt om ernstige verontreiniging uit de laklaag te krijgen. Over het algemeen is dat alleen nodig bij auto's die veel jaren buiten hebben gestaan en waarvan de lak ernstig is aangetast. Als voorbereiding op de meeste polijstbeurten zal light/zacht of middel/medium detailing clay daarom meer dan voldoende zijn. Een goede test is de zogenaamde truc met het boterhamzakje. Je doet daarbij een boterhamzakje om je hand en veegt met je vingers over de auto. Het is daardoor eenvoudig te voelen hoe ruw het oppervlakte van de lak na het schoonmaken is. Hoe ruwer de laklaag, des te meer is de lak verontreinigd. Wanneer je deze truc na het kleien weer toepast kun je voelen wat het effect van detailing clay is.
Via deze link kom je terecht bij onze hoogwaardige, zachte detailing clay
Hier vind je professionele, grove detailing clay.
4.2 De beste manier om te kleien
Kleien is op zich niet moeilijk, maar je moet wel weten hoe het moet. Bij een slechte aanpak kan het namelijk een averechts effect hebben. Zorg er allereerst voor dat je een middel hebt waardoor de klei makkelijk over je auto glijdt. Je kunt daarvoor kiezen voor een spraywax, maar je kunt ook gewoon gebruik maken van water met een beetje afwasmiddel. Vervolgens snij je een stukje van de klei af. Je zult ongeveer 30 gram klei nodig hebben om je auto te reinigen. Kneed dit stukje detailing clay tot een dunne plak die makkelijk in je hand ligt. Vervolgens ga je met dit stukje elk paneel van je auto afzonderlijk behandelen. Tussen elk paneel door kneed je opnieuw een dunne plak van hetzelfde stukje klei. Vergeet vooral niet om genoeg vloeistof te gebruiken zodat de klei goed over de lak glijdt. Met een microvezeldoek kun je de resten eenvoudig van de lak van je auto afvegen. Met de truc met het boterhamzakje kom je eenvoudig te weten of je het gewenste resultaat hebt bereikt met de detailing clay.
5. Inspectie om de juiste behandeling te bepalen
Polijsten is een precies karwei. Dat betekent automatisch ook dat niet elke laklaag dezelfde behandeling nodig heeft. Dit is in de eerste plaats sterk afhankelijk van de staat van de lak. Wanneer je een nog bijna nieuwe auto hebt dan is het waarschijnlijk niet nodig om te polijsten. Het is dan voldoende om je auto te wassen, te kleien en eventueel te voorzien van een nieuwe coating. Het doel van polijsten is vooral om lak met gebruikssporen en verweerde lak weer te laten glanzen. Daarbovenop zorg je voor een beschermende laag zodat de laklaag voor lange tijd in goede staat blijft verkeren. Het vaststellen van de staat van de lak is belangrijk voor het kiezen van de juiste aanpak en de correcte polijstmiddelen.
5.2 Lak met lichte beschadigingen en/of swirls
De meeste auto's die gepolijst worden vallen onder deze categorie. Wanneer je auto een tijd gebruikt is dan zitten er ongetwijfeld krasjes en kleine beschadigingen in de lak. Dat zijn standaard gebruikssporen en krassen die je auto kan oplopen in de autowasstraat. Lak van auto's die bij deze categorie horen hoeven in principe alleen behandeld te worden met een medium tot fijn polijstmiddel
5.3 Lak met grovere beschadigingen en/of verwering
Om lak met grovere beschadigingen of ernstige verwering te polijsten heb je een grover polijstmiddel nodig. Dat zijn bijvoorbeeld auto's waarvan de lak helemaal mat is geworden. Een diepe kras is over het algemeen ook lastig te verwijderen met fijne polijstmiddelen. In dit soort gevallen zet je daarom een grof polijstmiddel in. Je behandelt de lak dan nog wel na met een medium en een fijn polijstmiddel voor een glanzend resultaat.
6. Specialistische producten om te polijsten
Mooie, strakke resultaten bij het polijsten vragen erom dat je goede producten gebruikt. Er zit heel wat wetenschap, onderzoek en ervaring achter de kunst van het polijsten. Middelen van algemene merken zijn eenvoudigweg te goedkoop om ondersteund te worden door laboratoria, testpanels en jarenlange ervaring van experts. Producten van merken die gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen van verzorgingsproducten voor de auto zijn continu bezig met het verbeteren van hun formule. Als je een ervaren polijster bent dan wil je waarschijnlijk alleen maar met dergelijke middelen en machines werken. Maar zeker ook als beginner is het belangrijk dat je begint met polijstmiddelen van een hoge kwaliteit. Polijsten met goedkope polijstmiddelen om een paar euro's te besparen is zonde. Want de laklaag van je auto is behoorlijk wat geld waard.
6.1 Kies de juiste polijstmiddelen
Zonder goed polijstmiddel kom je nergens als je gaat polijsten. Kies dus altijd een product van een gerenommeerd merk dat volledig op de automotive branche gericht is. Bij RH Cleaning Products verkopen we veel producten van Malco. Op deze pagina kun je de polijstmiddelen van dat merk vinden. Het is belangrijk om een polijstmiddel met de juiste grofheid te selecteren. Met een grof polijstmiddel snijd je makkelijk in de lak. Deze is dus vooral geschikt om dieper te polijsten en beschadigingen en/of ernstige verwering uit je auto, motor of boot te polijsten. Met fijnere middelen kun je erg precies polijsten. Deze zijn geschikt om oppervlakkige krasjes aan te pakken en swirls te verwijderen. Als je eerst een grof polijstmiddel gebruikt dan zul je de lak altijd na moeten behandelen met een fijn polijstmiddel. Daarmee kun je de autolak helemaal afwerken en kun je die mooie, rijke glans creëren.
6.2 Zo bepaal je welke polijstpad je nodig hebt
Een goede polijstpad is een cruciaal stukje gereedschap om je mooie resultaten te krijgen. Een grovere polijst pad heeft meer snijdend vermogen en is daarom geschikt om dieper in de lak te snijden. Een fijnere polijstschijf is meer geschikt om oppervlakkige beschadigingen en swirls te weg te polijsten. Het materiaal van de polijstpad is belangrijk. Wol wordt bijvoorbeeld veel warmer dan foam en zal daardoor dieper in de lak snijden. De keuze aan polijstschijven kan misschien wat overweldigend zijn. Op deze pagina kun je een overzicht van professionele polijstpads vinden. Je kunt ook direct zijn welke polijstpads grof zijn en welke fijn.
6.3 De juiste polijstmachine
Om goed te polijsten zul je een polijstmachine moeten gebruiken. Dat kan initieel een behoorlijke investering zijn. Desondanks moet je niet proberen om er met een koopje vanaf te komen. Op deze pagina kun je professionele polijstmachines vinden. Die zijn niet alleen erg effectief, maar zijn ligt van gewicht en liggen lekker in de hand. Rupes is een specialist in het maken van polijstmachines. Goedkopere exemplaren polijsten veel minder goed en zijn groot en zwaar. En dat ga je merken wanneer je een tijdje bezig bent met het polijsten van de laklaag van je auto. Verder is het belangrijk om te weten dat er roterende en excentrische polijstmachines zijn.
6.3.1 Roterende polijstmachines
Meteen roterende polijstmachine kun je diep in de lak van je autosnijden. Ze zijn dus ideaal om diepe krassen te verwijderen. Dit typemachine wordt ook wel rotary of high-speed genoemd. Een roterende polijstmachine heeft dan ook een hoger toerental dan excentrische exemplaren. Het is ook een stukje moeilijker om met een roterende polijstmachine te polijsten. Je hebt namelijk meer snijdend vermogen tot je beschikking. Daardoor is de kans op fouten ook groter. Je zult een roterende polijstmachine altijd zelf in beweging moeten houden.Als je de machine stil op de lak laat staan dan snij je te snel en kan er zelfs verbranding in de lak ontstaan. Roterende polijstmachines worden gebruikt om krassen en beschadigingen uit de laklaag te halen. Meestal krijgt de lak vervolgens nog een nabehandeling voor een mooi resultaat. Polijsten met een roterende polijstmachine vereist enige oefening. Een goede tip is om ervaring op te doen op gedeeltes van de lak die niet zichtbaar zijn.
6.3.2 Excentrische polijstmachines
Excentrische polijstmachines zijn makkelijker in het gebruik. Ze snijden minder diep en je kunt er erg egaal mee polijsten. Net als roterende polijstmachines draait een excentrische polijstmachine om zijn eigen as. Daarnaast heeft de machine nog een uitslag naar buiten tijdens het draaien. Dat zorgt ervoor dat de polijstpad automatisch over de laklaag beweegt. Hierdoor heb je veel minder kans dat je oneffen resultaten krijgt. Excentrische polijstmachines zijn perfect om kleine krasjes, hologrammen en swirls uit de lak te krijgen. Bovendien zijn ze ideaal om de lak af te werken en een mooie, diepe en langdurige glans te aan te brengen.
7. Tijd om te beginnen met polijsten
Als je de auto helemaal gereinigd hebt, is het tijd om te gaan beginnen met polijsten. Het is belangrijk dat je hebt vastgesteld welk polijstmiddel en welke pad je gaat gebruiken. Diepere beschadigingen vragen om een grover polijstmiddel en een grovere pad. Als je niet helemaal zeker bent welk gereedschap je moet gebruiken kun je het beste beginnen met fijnere varianten. Let er ook op dat je met polijsten alleen beschadigingen in de toplaag van de lak kunt herstellen.
7.1 De verschillende lagen van autolak
De lak van je auto bestaat uit een aantal verschillende lagen. Hieronder staat een afbeelding met de verschillende lagen van autolak. Allereerst zit er een dun laagje (sheet metal) aan beide kanten van het metaal. Dat is een elektrostatische laag die roest tegengaat. Daaroverheen zit een zogenaamde primer. Die zorgt ervoor dat de lak goed aan het materiaal van de auto hecht. Vervolgens is er een basis lak (base coat). Deze zorgt voor de kleur van de auto en is bij de meeste auto's ongeveer 0,6 millimeter dik. Daaroverheen zit de laag waar het allemaal om gaat bij het polijsten. Dat is een blanke laklaag (clear coat) die een dikte van tussen de 1,5 en 2,0 millimeter heeft. Het doel van deze laag is om de auto te beschermen tegen allerlei invloeden en omstandigheden. Bij het polijsten wordt deze laag onder handen genomen. Wanneer een beschadiging dieper in de auto zit, dan kun je deze niet verwijderen door de auto te polijsten.
7.2 Het aanbrengen van het polijstmiddel
Het is nu tijd om te gaan beginnen met polijsten. Zorg ervoor dat de polijstpad goed op de polijstmachine bevestigd zit. Breng vervolgens het polijstmiddel op de polijstpad aan. Smeer deze uit over het gedeelte van de auto dat je wilt gaan polijsten. Dat doe je dus voordat je de machine aanzet.
7.3 Begin rustig en op een eenvoudige plek
Een recht oppervlakte is makkelijker te polijsten dan een gedeelte van je auto met hoeken en bochten. Over het algemeen is de motorkap of het dak van je auto een goede plaats om te beginnen. Als je voor het eerst polijst kun je het beste langzaam en rustig beginnen. Zet de polijstmachine op een lage stand en probeer gestructureerd te werken. Het is belangrijk dat je de polijstpad nooit voor lange tijd op dezelfde plek laat rusten. Helemaal bij een concentrische polijstmachine is het belangrijk dat je de machine in beweging houdt. Wanneer je dat niet doet kan je veel te diep in de lak snijden of door oververhitting zorgen voor verbranding van de lak. De beste methode is om in banen te werken. Je kunt daarbij de banen enigszins laten overlappen. Daardoor weet je zeker dat je elk gedeelte van de lak gepolijst hebt.
7.4 Polijst secuur en werk niet gehaast
Het is belangrijk dat je nooit gehaast polijst. Helemaal wanneer je nog niet zo ervaren bent. Als je in een rustig tempo werkt en niet veel druk zet dan kun je namelijk in principe geen schade aanrichten. Bij moderne polijstmachines is het ook niet nodig dat je veel druk uitoefent. Je kunt het gewicht van de machine gewoon het werk laten doen. Als je denkt dat je een mooi resultaat hebt bereikt, kun je het polijstmiddel met een microvezeldoek van de lak vegen. Als je ziet dat er nog krasjes aanwezig zijn dan kun je het proces herhalen. Als je wat meer ervaring krijgt met het polijsten dan wordt het eenvoudiger om in te schatten welke middel en welke pad je moet gebruiken. Ook krijg je inzicht in de druk die je moet uitoefenen en wat voor behandeling bepaalde krassen nodig hebben. Voor beginners is het vooral verstandig om rustig en secuur te werk te gaan. Als je dat doet dan is het namelijk bijna onmogelijk dat je de lak van je auto onherstelbaar beschadigt.
8. Bescherm de lak met een laag wax
Als je klaar bent met polijsten en tevreden bent met het resultaat is het tijd om een laag wax aan te brengen. De benamingen was en wax worden in Nederland vaak door elkaar heen gebruikt. Bij RH Cleaning Products gebruiken we de naam wax om verwarring met andere middelen te voorkomen. Op deze pagina kun je hoogwaardige en professionele wax pasta vinden die we zelf ook in onze garages gebruiken. De waxlaag breng je aan om de lak te beschermen. Bovendien geeft het vaak een extra glanzend en rijk effect. Het waxen van je auto is niet lastig, zolang je maar precies werkt. Je kunt het met de hand doen, maar je kunt ook gebruik maken van een polijstmachine. Zorg er wel voor dat je die dan in een lage stand zet. Nadat je de wax goed hebt ingewreven moet deze een half uur drogen. Ga vervolgens met een microvezeldoek over de auto voor een schitterend eindresultaat.
Ter afsluiting
Dit was de handleiding voor het polijsten van je auto van RH Cleaning Products. We hopen dat de aanwijzingen helder zijn en uiteraard dat je mooie resultaten hebt gekregen. Mocht je nog vragen hebben dan kun je gerust contact met ons opnemen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je twijfelt over het uitkiezen van een polijstmachine, een pad of een polijstmiddel. Wij helpen je graag verder met het maken van de juiste keuze. Goed gereedschap is namelijk cruciaal voor het behalen van de gewenste resultaten. Wij delen onze expertise graag met andere autoliefhebbers!